Zo sveta VZV

19. januára 2021

Stručný sprievodca pneumatikami pre vysokozdvižné vozíky

Pneumatiky pre vysokozdvižné vozíky umožňujú omnoho viac než len presun vzv z bodu A do bodu B. Pneumatiky prenášajú krútiaci moment vysokozdvižného vozíka na zem a zaisťujú tak potrebnú stabilitu pri pohybe. Pri takejto dôležitej úlohe je dôležité zvoliť správny typ pneumatiky. Ale viete dosť o pneumatikách vysokozdvižných vozíkov, aby ste sa rozhodli správne?

Aby sme vám pomohli, tu je rýchly sprievodca, s ktorým nebude pre vás problém vybrať správne pneumatiky pre vysokozdvižný vozík.

Aký typ pneumatiky pre vysokozdvižný vozík je najlepší?

Dnes sa používajú 3  typy pneumatík pre vysokozdvižné vozíky, ktoré majú všetky svoje výhody a nevýhody.

• Pneumatiky (napríklad radiálne) sú rovnaké ako poznáte z klasických motorových áut. Na vysokozdvižnom vozíku môžu tieto pneumatiky vďaka lepšiemu pruženiu ponúkať vyšší komfort obsluhy. Poskytujú tiež dobrý kontakt so zemou a sú ideálne na vonkajšie použitie. Nevýhodou je, že tlak v pneumatikách je potrebné neustále kontrolovať, rovnako tak aj tie najmenšie poškodenia, inak by mohlo dôjsť ku klasickému defektu.

• Pneumatiky z pevnej gumy sú zvyčajne najvhodnejšie na použitie v interiéroch na hladkých a rovných povrchoch. Majú dobrú odolnosť proti prerazeniu, pretože pneumatika je celá vyrobená z gumy bez potreby hustenia a má vysokú nosnosť. Plné pneumatiky sú k dispozícii buď s hladkým povrchom, alebo s dezénom.

Je menej pravdepodobné, že cudzie telesá uviaznu v pneumatikách bez dezénu ( hladké pneumatiky ), ale aj v prípade týchto pneumatík sú tu isté nevýhody – napr. menšie odpruženie a z toho vyplývajúce väčšie namáhanie vozíka a vodiča.

• Super elastické pneumatiky sú plné pneumatiky namontované na ráfikoch. Predstavujú kombináciu oboch predchádzajúcich typov pneumatík. Pre oblasti, kde existuje riziko poškodenia pneumatík, sa zvyčajne odporúča práve použite tohto typu pneumatík.

Pretože superelastické pneumatiky nie sú plnené vzduchom, sú odolné proti prepichnutiu, rovnako ako predchádzajúci typ. Majú viacvrstvovú štruktúru dezénu a sú o niečo tvrdšie ako klasické pneumatiky, ale oveľa mäkšie ako pneumatiky z plnej gumy. Z tohto dôvodu aspoň čiastočne tlmia nárazy a otrasy.

Ako je potrebné sa starať o pneumatiky na vysokozdvižnom vozíku?

Závisí samozrejme od typu pneumatiky.

Pneumatiky musia byť neustále kontrolované na hĺbku dezénu, poškodenia a tlak vzduchu. Vysokozdvižné vozíky vybavené pneumatikami pracujú pri vysokom tlaku vzduchu až 10 bar. Presný tlak vzduchu je zaznamenaný na každej pneumatike a musí byť udržiavaný. Nesprávny tlak vzduchu môže spôsobiť poškodenie pneumatiky a spôsobiť omnoho väčšie škody.

Plné a superelastické pneumatiky sú odolné proti prerazeniu a zvyčajne sa musia skontrolovať iba príležitostne. Pneumatiky pre vysokozdvižné vozíky sa neustále vyvíjajú s cieľom zlepšiť odolnosť proti prerazeniu a znížiť opotrebenie a poškodenie. 

Najčastejšie poškodenie pneumatík vysokozdvižného vozíka má príčinu v kolíziách. Problém nastane, ak sa poškodí ráfik alebo ktorákoľvek kovová súčasť kolesa. Pri všetkých typoch pneumatík buďte opatrní, aby ste sa vyhli prehriatia.

Kedy by ste mali vymeniť pneumatiky vysokozdvižného vozíka?

Intervaly výmeny pneumatík budú vždy veľmi závisieť od konkrétnych prevádzkových podmienok a intenzity použitia. 

Napríklad pneumatiky Trelleborg – ak majú zostávajúcu životnosť okolo 100 hodín, cez čierny behúň sa začne objavovať jasne oranžový pás. To umožňuje firmám lepšie plánovať výmeny pneumatík a výrazne obmedziť prestoje.

 

Ako môžete znížiť opotrebenie pneumatík na vašom vozíku?

Bez ohľadu na typ pneumatík zvolených pre váš vzv , prevodovka DuraMatch ™ automaticky zníži rýchlosť, keď pustíte nohu z plynu. Vďaka tomu predĺžite životnosť pneumatík. Prevodová technológia DuraMatch ™ umožňuje prudké zmeny smeru a to bez pretáčania kolies. V závislosti od aplikácie to môže predĺžiť životnosť pneumatík o 50 až 100%.

Spoločnosť Hyster bola prvou spoločnosťou v Európe, ktorá vyvinula a propagovala technológie ochrany pneumatík pre svoje manipulátory s prázdnym kontajnerom . Táto technológia pomáha výrazne znížiť náklady na pneumatiky, pretože opotrebenie pneumatík je tretím najväčším nákladovým faktorom pri manipulácii s kontajnermi po nákladoch na prácu a palivo.

U bežných náprav s dvojitými pneumatikami sú vnútorné a vonkajšie kolesá pevne spojené. To znamená, že v zákrutách zatáčajú rovnakou rýchlosťou, aj keď prekonávajú rôzne vzdialenosti. To zvyčajne vedie k odieraniu jedného z kolies súčasne, čo nakoniec vedie k kužeľovitému opotrebovaniu. K tomu dochádza u veľkých vysokozdvižných vozíkov všetkých výrobcov a ovplyvňuje to všetky typy bez rozdielu.

Nová technológia ochrany pneumatík na vozíkoch Hyster® pomáha prekonať túto výzvu. Diferenciál umiestnený na každom z koncov kolies nápravy zaisťuje, že sa obe kolesá individuálne otáčajú. Toto riešenie môže pomôcť znížiť opotrebenie pneumatík až o 30%  pri predných pneumatikách (hnacia náprava) a o 2/3 pri zadných pneumatikách (riadená náprava).

Potrebujete poradiť alebo vymeniť pneumatiky na vysokozdvižnom vozíku? Kontaktujte nás a pripravíme pre vás cenovú ponuku.

Nezaradené , ,
Vysokozdvižný vozík Hyster

Prihláste sa na odber noviniek

Pridajte sa do nášho mailing zoznamu a nepremeškáte informácie o najnovších akciách a zľavách.

Vaša e-mail adresa bola úspešne pridaná!

PONÚKAME VIAC

Spoločnosť HYSTER je popredným dodávateľom vysokozdvižných vozíkov a jednou z najznámejších značiek vo svete manipulačnej techniky. Naša spoločnosť ponúka kompletný sortiment nových VZV, kvalitné použité vozíky. Ak potrebujete vysokozdvižný vozík len na krátky čas, je tu pre vás naša požičovňa. Ku všetkému nadštandardný servis a originálne diely.