Mark Nailer, ktorý pôsobí ako Industry Manager v Hysteri, vysvetľuje ako bezpečne a zároveň efektívne manipulovať s potencionálne výbušným materiálom v chemickom dodávateľskom reťazci.
„Požiar v potenciálne výbušnej atmosfére, ktorá sa nachádza v chemickom dodávateľskom reťazci, môže spôsobiť iba jediná iskra alebo horúci povrch,“ hovorí Mark. „Regulácia tepla a iskry sú preto hlavnými hľadiskami pre podniky zapojené do výroby, skladovania a prepravy horľavých chemikálií.“
Suroviny
Výroba a dodávka surovín výrobcovi je prvou fázou chemického dodávateľského reťazca. Tieto potenciálne horľavé suroviny sa dodávajú, prečerpávajú a skladujú vo veľkých nádržiach. Bubny a nádoby IBC sa nachádzajú vo vnútri aj von, v oblastiach, kde bude bežne pracovať dieselový alebo elektrický vysokozdvižný vozík Hyster® alebo cez ktorý prechádzajú.
Môže ísť o potenciálne nebezpečnú oblasť zóny 2 *, ktorú klasifikuje ATEX ** ako oblasť, v ktorej je možná zmes vzduchu a horľavých látok vo forme plynu, pary alebo hmly, ale pri normálnej prevádzke je nepravdepodobná. Aby sa predišlo riziku vznietenia, je nevyhnutné, aby do tejto oblasti vchádzali iba vysokozdvižné vozíky s ochranou proti výbuchu a upravené vysokozdvižné vozíky.
Hyster Europe spolupracuje s odbornými partnermi, ako je Pyroban. Tí ponúkajú riešenia ochrany pred výbuchom, aby pomohli zariadeniam na manipuláciu s materiálom vyhovieť miestnej legislatíve. V aplikáciách zóny 2 kombinuje Pyroban detekciu plynov s rôznymi metódami ochrany pred výbuchom, ako sú obmedzené nasávacie komory a chladenie povrchovej teploty.
„Je dôležité, aby si vodiči boli vedomí prítomnosti horľavej atmosféry v zóne 2, takže vysokozdvižné vozíky Hyster® môžu využívať„ aktívne “systémy detekcie plynov,“ vysvetľuje Mark. „To znamená, že ak sa zistia určité úrovne plynu alebo pár vo vzduchu, vodič dostane zvukovú a vizuálnu výstrahu a ak sa táto hladina ďalej zvyšuje, môže dôjsť k úplnému vypnutiu vozíka.“
Okrem systémov, ktoré varujú vodiča, môžu používatelia vysokozdvižných vozíkov Hyster® v zóne 2 potrebovať aj špecifické pneumatiky, sedadlá, batérie alebo iné doplnkové výrobky, aby sa znížilo riziko vznietenia statickou elektrinou. Prostredníctvom miestnych distribučných partnerov Hyster® je k dispozícii široká škála možností.
Hoci sa operácie bežnejšie vyskytujú v operáciách zóny 1, niektoré aplikácie sa môžu rozhodnúť používať v týchto oblastiach „pasívny“ systém detekcie plynu. Namiesto vypínania systému, keď sa zistia nebezpečné úrovne plynu alebo pár, sa tieto vysokozdvižné vozíky prestavajú na prácu v týchto podmienkach.
Chemická výroba
Počas ďalšej fázy dodávateľského reťazca sa suroviny zmiešajú alebo spracujú na výrobu konkrétnych chemikálií s celým radom použití, od farmaceutických a kozmetických výrobkov až po potravinársky priemysel, farby alebo nátery.
Vysokozdvižné vozíky Hyster® sa tu bežne používajú na prepravu a dodávanie chemikálií do výrobnej linky. Tieto operácie zmiešavania zložiek môžu mať úžitok z mobilných vážiacich systémov namontovaných na vozíkoch, pretože umožňujú dávkovanie priamo z bubna alebo kontajnera. Pomocou informácií o hmotnosti môže vysokozdvižný vozík presne dodať množstvo prísad.
Zatiaľ čo niektoré výrobné operácie sú oblasťami zóny 2, iné možno klasifikovať ako zóny 1 ***.
„Na rozdiel od vozíkov v zóne 2, ktoré sa odstavia v prítomnosti horľavej atmosféry, musia byť vysokozdvižné vozíky pre zónu 1 špeciálne upravené tak, aby im umožnili pracovať v atmosfére,“ hovorí Mark. „Táto„ pasívna “ochrana obsahuje kryty odolné voči výbuchu a mnoho ďalších technológií, ktoré sú nevyhnutné na udržanie produktivity pri operáciách v zóne 1.“
Okrem rizika vznietenia plynov alebo pary predstavujú potencionálny problém aj chemikálie vo forme horľavých práškov alebo prachu. Na zníženie rizika sú k dispozícii úpravy na ochranu pred výbuchom pre zariadenia na manipuláciu s dieselovým a elektrickým vozíkom Hyster®, ktoré pôsobia v oblastiach tzv. zóny 21 **** alebo zóny 22 *****.
„Ak je problémom prašná atmosféra, na určité vysokozdvižné vozíky sa môže namontovať aj nezávislý systém filtrácie vzduchu v kabíne, aby sa zlepšilo pohodlie vodiča,“ hovorí Mark. „Aby sa znížilo hromadenie nevýbušného prachu okolo motora zdvíhacieho vozíka, môžu byť niektoré vysokozdvižné vozíky Hyster® vybavené reverzným hydraulickým ventilátorom, ktorý pracuje na automatickom časovači, aby odstránil zvyšky usadenín, ako aj vysokovýkonný vzduchový filter, ktorý môže pomôcť znížiť príjem nežiaducich častíc. “
Skladovanie a logistika
Hotové chemické výrobky sa po výrobe zvyčajne skladujú v nádobách IBC a zapečatených bubnoch vo vnútorných alebo vonkajších priestoroch skladu. Na prepravu a zdvíhanie bremien sa tu bežne používajú vysokozdvižné vozíky Hyster®, ako napríklad rad Fortens ™ alebo elektrické vozíky Hyster® radu J.
Chemické aplikácie niekedy môžu pracovať s obzvlášť vysokými bubnami alebo plynovými fľašami, s ktorými je ťažšia manipulácia. Na zabezpečenie týchto činností je u vybraných modelov vysokozdvižných vozíkov Hyster® k dispozícii možnosť vysokej kabíny, ktorá vodičovi poskytuje viditeľnosť, ako aj možnosti otočného sedadla, ktoré pomáhajú vodičom, ktorí často potrebujú cúvať.
„Zariadenia na ochranu proti výbuchu je možné aplikovať na väčšinu dieselových a elektrických nákladných vozidiel Hyster® vrátane skladových vozíkov,“ hovorí Mark. „Aplikáciám to umožňuje zvoliť také riešenie, ako je Reach Truck alebo VNA, ktoré poskytuje efektívnosť a vyhovuje ich infraštruktúre, aj keď bude zariadenie pracovať v potenciálne výbušnej atmosfére.“
Hotové chemické výrobky sú v konečnom dôsledku často prepravované zo skladu spoločnosťou zaoberajúcou sa logistikou tretích strán (3PL), ktorá si tiež musí byť vedomá rizík a právnych predpisov týkajúcich sa manipulácie s horľavými chemikáliami.
„Vozíky Hyster® sú populárne v logistických spoločnostiach vďaka svojej spoľahlivosti a nízkym nákladom na vlastníctvo pri viaczmenných operáciách,“ hovorí Mark. „Tí 3PL, ktorí uzatvárajú zmluvy s producentmi chemikálií, budú musieť zabezpečiť, aby boli vysokozdvižné vozíky Hyster® vo svojich skladoch aktualizované v súlade so správnou úrovňou ochrany pred výbuchom.“
Nakladanie s chemickým odpadom
Ďalšou oblasťou zóny 2, ktorá sa vyskytuje v dodávateľskom reťazci, je skladovanie chemického odpadu na konci výrobného procesu, zvyčajne vonku v uzavretých bubnoch. Spravidla sa s nimi manipuluje pomocou vysokozdvižných vozíkov do výbušného prostredia, aj keď pri niektorých operáciách sa môžu používať malé paleťáky na prepravu menších nákladov.
„Aj ručné paletové vozíky dokážu stále vytvárať dostatočné trenie, aby boli zdrojom vznietenia,“ vysvetľuje Mark. „Vďaka spolupráci s odbornými dodávateľmi je možné paletové vozíky Hyster® upraviť tak, aby vyhovovali príslušným európskym normám na ochranu pred výbuchom.“
Chemický odpad môže zahŕňať kontaminovanú vodu, batérie, aerosóly, lepidlo, farby, kyslé a tekuté chemikálie a všeobecne ho zhromažďujú špecializované spoločnosti, ktoré spracúvajú a recyklujú odpad na nové suroviny. Mnohé z týchto operácií závisia od tvrdých vysokozdvižných vozíkov Hyster®, ktoré dokážu vydržať ťažké a špinavé podmienky, ktoré sa často vyskytujú na mieste nakladania s chemickým odpadom.
Plne kompatibilné riešenia
„Okrem špecifikovania správneho zariadenia na ochranu proti výbuchu si musia byť tí, ktorí sú v chemickom dodávateľskom reťazci, tiež vedomí svojej zodpovednosti, pokiaľ ide o neustále dodržiavanie predpisov,“ hovorí Mark.
„Údržbu a opravy môžu napríklad vykonávať iba špeciálne vyškolení technici, aby nedošlo k ohrozeniu jemne vyladených systémov ochrany pred výbuchom a môžu byť potrebné špeciálne náhradné diely,“ pokračuje.
Podobne, pokiaľ ide o údržbu, sú potrebné pravidelné ročné bezpečnostné audity (Ex-ASA) ****** popri pravidelných dôkladných prehliadkach, aby sa zabezpečilo, že sa o zariadenia bude starať s náležitým ohľadom na bezpečnosť.
Zóna 2 - nebezpečná oblasť klasifikovaná ako atmosféra, pri ktorej je nepravdepodobné, že by sa zmes vzduchu a horľavých látok vo forme plynu, pary alebo hmly vyskytla pri normálnej prevádzke, ale ak k nej dôjde, bude pretrvávať iba krátkodobo. Nebezpečné oblasti zóny 2 sú zvyčajne skladovacie priestory, ale môžu to byť aj oblasti spracovania. ** ATEX - právny rámec na kontrolu výbušnej atmosféry a normy zariadení a ochranných systémov *** Zóna 1 - Oblasť zóny 1 je klasifikovaná ako miesto, v ktorom sa pri normálnej prevádzke príležitostne môže vyskytnúť výbušná atmosféra pozostávajúca zo zmesi so vzduchom alebo horľavými látkami vo forme plynu, pary alebo hmly. Sú to zvyčajne oblasti spracovania, v ktorých je pravdepodobnejšia prítomnosť plynov. **** Zóna 21 - Oblasť Zóny 21 je klasifikovaná ako miesto, v ktorom sa pri normálnej prevádzke príležitostne môže vyskytnúť výbušná atmosféra pozostávajúca zo zmesi so vzduchom alebo horľavými látkami vo forme prášku alebo prachu. Sú to zvyčajne oblasti spracovania, v ktorých je pravdepodobnejší výskyt prachu a práškov. ***** Zóna 22 - Zóna 22 je klasifikovaná ako atmosféra, v ktorej sa pri normálnej prevádzke pravdepodobne nevznikne zmes vzduchu a horľavých látok vo forme prášku alebo prachu, ale ak k nej dôjde, bude pretrvávať iba krátke obdobie. Sú to zvyčajne skladovacie priestory, ale môžu to byť aj oblasti spracovania. ****** Ex-ASA - Pyrobanský ročný bezpečnostný audit je dôkladnou inšpekciou všetkých komponentov a systémov kritických z hľadiska bezpečnosti. Ex-ASA je riešenie, ktoré poskytuje prostriedky na dosiahnutie súladu so smernicami ATEX, ak sa vykonáva ročne. Ex-ASA sa môže ukázať ako prospešný aj pri nákupe použitého zariadenia alebo po rekonštrukcii, či úprave.